Warning: Undefined array key "options" in /customers/7/1/c/ystadrockets.se/httpd.www/wp-content/plugins/trx_addons/components/api/elementor/elementor.php on line 1262

Ytown Rockets är en amerikansk fotbollsklubb tillhörandes i Ystad. Klubben grundades redan den 15 augusti 1993 av ett gäng eldsjälar. Namnet hämtades från Skånska luftvärnsregementet, Lv4, som var förlagt till Regementsområdet i Ystad.

Det första året (1994) som Rockets deltog i det svenska seriespelet förlorade klubben alla matcher. Det skulle ta 13 matcher innan seniorlaget tog sin första vinst med en 6-0-seger borta mot Göteborg Saints den 1 juni 1995. Matchvinnare blev David Rasmusson med sin touchdown. Året därpå (1996) vann Rockets Division 2 Södra genom att gå obesegrade genom seriespelet.

På kort tid lyckades Rockets bli en stormakt inom den sydsvenska amerikansk fotbollsvärlden. Men det var bara början – fler framgångar var att vänta.

Efter att ha slutat på en meriterande andraplats i Division 1 Södra 1997 lyckades klubben komma i kontakt med den amerikanske stjärnquarterbacken Luke Bencie. Med Luke vid rodret vann laget samtliga matcher under 1998 och flyttades upp till Sveriges högsta division, Superserien. Tyvärr lyckades Rockets inte behålla Luke och året i Superserien blev för tufft för klubben som förlorade samtliga matcher och därmed degraderades till Division 1. Desto bättre gick det dock för Rockets U16-lag som besegrade Tyresö Royal Crowns med häpnadsväckande 70-0 i SM-finalen 1999.

Efter två fina år med andraplatser som slutresultat stod Rockets för en högklassig prestation 2002 då seniorlaget vann Division 1 Södra och det påföljande slutspelet. Klubben avstod dock att än en gång gå upp till Superserien på grund av ekonomiska skäl.

Sedan dess har Rockets varit en ständig titelutmanare i Division 1 Södra och Superettan.
Säsongen (2012) slutade med en fin andraplats i Division 1 Södra efter seriesuveränen Kristianstad Predators.

Visste du att…
 klubbens första touchdown gjordes 1994 av Jörgen Lagnebo i en hemmamatch mot Wexio Vultures.
 klubben har varit i SM-final i olika ungdomssammanhang hela fem gånger. Ett SM-guld (U16, 1999) har det blivit.
 klubben samarbetade med Roskilde Kings och deltog i den danska högstaligan 2003. Laget tog sig till final som dessvärre förlorades mot Greve Monarchs.
 klubben har fostrat många landslagsspelare & spelare som spelat på hög internationell nivå.

Se Rockets Hall of fame för mer information.